Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Eelco en Annelies - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Eelco en Annelies - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: Eelco en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Eelco en Annelies

17 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Wat een verademing om na 3 maanden Azie, weer in een westers land aan te komen. Alles is weer goed geregeld en schoon en iedereen spreekt goed Engels! Daar waren we aan toe.

Na 2 dagen relaxen in Melbourne vliegen we naar Christchurch (NZ) om onze camper van op te halen. Omdat we er een huren voor 6 weken, krijgen we een splinternieuwe. De verf is net opgedroogd, want elke van van Escape krijgt een uniek design. De onze heet Candy en is roze en paars en vol met snoepjes (zie foto's). Tijdens onze trip door NZ zorgt Candy voor veel aanspraak en zijn we vooral favoriet bij kinderen en Japanse toeristen met fototoestel (of is dat een pleonasme?).

Goed nieuws voor iedereen die wat wil zien van de wereld, niet van cultuur houdt en en geen ontslag wil nemen om lang te reizen: ga naar NZ. Alles wat je elders op de wereld kunt zien is hier aanwezig: prachtige besneeuwde bergen, hoge watervallen, hemelsblauwe meren en gletsjers, ruige kusten, fjorden, vulkanen, mooie witte stranden, walvissen, pinguins, subtropische vissen en natuurlijk de 20 uur per dag slapende kiwi (dikke pluizige loopkip met lange snavel). En kiwi's (de Nieuw Zeelandert) zijn relaxte en ubervriendelijke mensen. Tot zover het promopraatje, want we krijgen er niet voor betaald. Oh ja, NZ is ook nog eens goedkoper dan NL, ook niet onbelangrijk voor ons inmiddels al ruim overschreden budget...

NZ is gemaakt om te kamperen en met Candy doen we dat op de meest prachtige plekken: aan de rand van de oceaan, met uitzicht op bergen en gewoon op het gras. NZ is, daar waar niets anders staat, volledig bedekt met heerlijk zacht en toch stevig gras dat lekker aanvoelt onder de blote voet. Dankzij Candy kunnen we weer lekker zelf (gezond!) koken!

NZ is ook het land van de extreme outdoor activiteiten, zoals bungy jumpen, sky diven en jet boaten. Dat hebben we dan ook allemaal gedaan (zie foto's). Het elastiek van de bungy jump was blijkbaar een beetje uitgerekt, want ipv een hair dip gingen we tot aan ons middel op z'n kop onder water. Om er vervolgens weer snoeihard uitgetrokken te worden omdat elastiek ook terugveert. Sky diven kan in NZ wat hoger dan normaal: van 4500m ipv 3500m uit een vliegtuig springen. En dat zorgt voor bijna een minuut vrije val! Supergaaf! En een 360 graden spin in een jet boat (grote jet ski voor meerdere pers.) tussen 2 granieten wanden in een hele smalle kloof, vergeet je ook niet snel.

Wat ook extreem kan zijn in NZ is het weer. Een tropische stortbui is er niets bij. Tsjonge jonge wat kan het snoeihard regenen in NZ, wat dan wel weer spectaculaire watervallen oplevert! We zijn zelfs geevacueerd van een camping vanwege een rivier die nogal buiten zijn oevers aan het treden was (nee, niets vergeleken bij Queensland in Australie). Spannend voor ons, minder leuk voor mensen met een leeggespoelde tent.

Zeg je NZ, dan zeg je ook Frodo en z'n vriendjes van Lord of the Rings. LOTR is volledig opgenomen in NZ door een kiwi en daar zijn de kiwi's behoorlijk trots op. Gewapend met het officiele LOTR locatie boekje hebben we een aantal prachtige film locaties gezien. Vooral Mt Doom was een hoogtepunt. Frodo en Sam moeten aardig afgezien hebben bij de beklimming van deze stijle vulkaan (2 stappen vooruit en 1 naar achteren door al het gruis en lossen stenen). Wij zijn heel vroeg opgestaan en stonden (bijna) als eersten op deze vulkaan (ja we zijn fitte 30ers!) en omdat het strak blauw was hadden we een enorm uitzicht over het verder bijna vlakke noorder eiland.

Om de kiwi experience nog wat te vergroten, hebben we koeien in de wei gezet, een lammetje de fles gegeven en in een imkerpak (spannend!) honing uit een bijenkorf gehaald. Met dank aan de kiwi's die we ontmoet hebben in China.

Nu zijn we in Sydney en vanavond vliegen we naar Bali om te genieten van een welverdiende vakantie aan het strand!

• 17 Januari 2011 - 06:27

Marianne:

Candy=cool!! En gatverdamme wat zijn jullie bruin! Who needs Bali? Xx

• 17 Januari 2011 - 07:25

Bart:

Wauw, wat een mooie bus! En de omgeving ziet er ook niet verkeerd uit...
    En eindelijk vakantie; geniet nog in Indonesie!

• 17 Januari 2011 - 08:00

Hage:

Wat, alweer vakantie?! ;-)
    ziet er weer fraai uit allemaal, heb voor sinterklaas de extralange-extended-plus-uitbreiding-en-alle-extra's-en-nog-meer-LOTR box gekregen en meen her en der wat te herkennen. Is dat legolas niet, naast Annelies?

geniet er nog van, nu het nog kan!

Groetjes,
    hage

• 17 Januari 2011 - 09:07

Ingmar:

Wederom weer schitterende ervaringen. Hele mooie foto's. Relax nog maar en kijk uit naar jullie terugkomst!

• 17 Januari 2011 - 09:41

Janneke:

Ongelofelijk weer allemaal, wat een verhalen en foto's! En wat stoer ook die sprong! Kick ass, en nog lekker even genieten op Bali! (waren jullie daar niet al geweest...?)
    x

• 17 Januari 2011 - 10:54

Hanneke:

Onwijs gaaf zeg! Ziet er erg cool uit vooral ook de thrill-acties! Ben jaloers!

• 17 Januari 2011 - 11:08

Frans Pols:

Beste Eelco en Annelies,
    Ik vond het leuk om vannacht gewekt te worden door jullie reisverslag! Inderdaad, Nieuw Zeeland komt voor mij heel inspirerend over, uit je aanbeveling, reisverslag en foto's!
    Ik wens jullie nog plezierige dagen in Bali. Tot ziens!

• 17 Januari 2011 - 11:35

Naomi:

Echt onwijs gaaf die bus zeg, die wil ik ook!!! :-)
    NZ staat voor dit jaar op de planning, leuk om vast te lezen wat er te beleven en te doen valt, al ben ik niet zo'n held dat ik ga bungee jumpen hoor ;-)!
    En dan Bali, wat een leven hebben jullie! Enjoy!

• 17 Januari 2011 - 19:23

Sander:

Wat ontzettend gasve foto's weer! Doet me denken aan een jaar of 10 geleden, toen zat die Ara ook al op die parkeerplaats! Nog veel plezier op Bali en tot snel!

• 17 Januari 2011 - 19:59

Loes:

Zeg het is hoog tijd dat jullie eens terugkomen naar NL. Al dat gereis, bah bah. Maar ik moet toegeven dat Candy er geinig uitziet :-) misschien kun je d'r meenemen??

Ik kijk er naar uit om jullie weer te zien!

liefs

• 17 Januari 2011 - 21:32

Ary:

Cool! Volgend jaar misschien toch maar langs bij Soph's zus in NZ. Tot snel (ski?!).

• 17 Januari 2011 - 22:27

Liset:

Die bus!!!!!!

• 18 Januari 2011 - 09:49

Leontine:

Hoihoi,

Wat een geweldig busje en wat zien jullie er lekker bruin en uitgerust uit.

Nu jullie laaste paar dagen lekker genieten nog even.

Liefs Leontine

• 18 Januari 2011 - 10:45

Deborah:

Ben helemaal vrolijk geworden van jullie en Candy! Geniet nog maar even flink en hopelijk tot ziens.

• 18 Januari 2011 - 18:24

Jenine:

Ja, ben het helemaal met jullie eens. Een lekkere 10-daagse strandvakantie in Bali hebben jullie wel verdiend na dat maaaaaandenlange afzien.... :)

• 21 Januari 2011 - 13:53

Fred En Lia:

het ziet er spectaculair uit ik zit voor de 3de keer in azie en wel op dit moment in old city van hoian heb het ook well een beetje gezien maar we moeten nog 3weekjes ik kan niet tegen die tijden van jullie op maar nz staat bij ons ook nog op het lijstje we spreken mekaar groetjes vanuit vietnam