Met tijgers en Marcel in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eelco en Annelies - WaarBenJij.nu Met tijgers en Marcel in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eelco en Annelies - WaarBenJij.nu

Met tijgers en Marcel in Nepal

Door: Eelco en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Eelco en Annelies

03 November 2010 | Nepal, Kathmandu

De grens tussen China (Tibet) en Nepal is een mooi voorbeeld van het verschil tussen strak georganiseerd en relaxed chaotisch. In tegenstelling tot China is het in Nepal heel eenvoudig om de grens te passeren zonder visum en controle. Wij hebben toch maar een visum gehaald (een vodje dat met pritstift op een verkeerde pagina in je paspoort geplakt wordt).

Na een mooie rit door de groene heuvels in een gare jeep met nog 5 andere rugzakkers, komen we in Kathmandu aan. De tranen springen ons in de ogen: deze enorm drukke, warme en vieze stad staat in schril contrast met het rustige en frisse Tibet. Even wennen dus. We moeten even zoeken, maar we vinden een mooi guesthouse net iets buiten het enorm drukke toeristische centrum (lekker eten!) met een mooie tuin rondom. We slapen in het penthouse en vanaf ons dakterras hebben we prachtig uitzicht over de stad en (bij helder weer) de Himalaya in de verte. Ontbijt is met echt stokbrood en kaas (Zwitserse eigenaar), heerlijk!

Ons eerste uitstapje in Nepal is het Chitwan National Park. Door ons het Tijgerpark genoemd, want dit is de plek in Nepal om tijgers te spotten (voor intimi: met onze roestige pijlsnelle verrekijker, hoei!) . Helaas en toch conform verwachting zien we geen tijgers. Wel een pootafdruk van een tijger (onze gids: "wow, look at that, a tiger foot print!"), maar we vragen ons af waarom er maar 1 afdruk is en zou de afdruk niet gewoon met een stok gemaakt zijn...
We zien apen, olifanten en neushoorns (waaronder een baby neushoorn!). Ook hier hebben we een mooie slaapplek. Vanuit ons bed zien we 's ochtends bij de rivier olifanten lopen. De terugrit naar Kathmandu is nog langer dan de heenrit, maar we vermaken ons met veel spelletjes Hints met een groep Australiers.

Dan volgt een spannend moment: Marcel komt aan. We vinden hem op de airport tussen een vliegtuiglading verse Nederlanders. De uitrusting van deze lading Nederlanders is waarschijnlijk duurder dan het vliegtuig. De Bever heeft weer goede zaken gedaan. Ook Marcel is voor de gelegenheid volledig in het nieuw gestoken en ziet er, mede door zijn vageterische dieet, bijzonder strak uit. En hij heeft een zak drop bij zich!

We moeten een keuze maken waar we een tocht gaan lopen. De Everest- en Annapurna-trekking zijn de meest favoriete en daardoor ontzettend druk in het hoogseizoen. Marcel heeft 14 jaar geleden beide gebieden al gezien en wij hebben de Everest in Tibet uitgebreid bewonderd. De keuze valt op het derde favoriete gebied: Langtang. En omdat die maar een week duurt, plakken we er nog 2 wat minder bekende gebieden aan vast (Gosaikund en Helambu).

Trekking in Nepal is luxe. Luxer dan onze trekkings in Oostenrijk en Zwitserland. Zo is er bijna om het uur wel een teahouse te vinden, waar je wat kunt eten en drinken. En als je geen zin meer hebt om te lopen, kun je er overnachten. Na een warme(!) douche wel te verstaan. We lopen dan ook als frisgewassen gazelles door de bergen heen. De meeste groepen toeristen lopen met dragers en een gids, zo is het gebied ook toegankelijk voor oudere mensen (we zien meer 65-plussers dan jonge mensen in Langtang) en voor onervaren lopers (hoewel het bijna onmogelijk is om te verdwalen). Wij dragen gewoon onze eigen rugzak en spelen zelf voor gids.

De trekking is boven verwachting mooi: wat een fantastisch mooie (sneeuw)bergen, schuimende rivieren, watervallen, hoge passen en bergmeren. Het is ook boven verwachting gezellig met Marcel ;-).

We beginnen onze tocht op 1500m en lopen het grootste gedeelte van de tocht tussen 3000m en 4000m. Annelies en Marcel hebben het hoogterecord gevestigd door een 5-duizender (Tserko Ri) te beklimmen. Eelco had geen zin om op 1 dag 1200m omhoog en 1200m omlaag te lopen met grote kans op weinig zicht door de laaghangende bewolking. Gelukkig lieten de wolken af en toe toch prachtige uitzichten op omringende bergen zien! En lag er een mooie lading sneeuw op de top.

Nadat onze tranen opgedroogd zijn door het vertrek van Marcel terug naar Nederland, tellen we onze dagen die we nog in Nepal hebben. Het zijn er zes. In plaats van wat te zien van Kathmandu, brengen we bijna alle dagen door in 'ons' internetcafe om van alles en nog wat te regelen. De volgende keer Nepal gaan we alle highlights van Kathmandu wel bekijken.

Vrijdag vliegen we naar Mumbai en blijven we een kleine week bij onze Indiase vrienden logeren. Dan vliegen we naar Thailand en krijgen we een 2-weeks bezoek van de moeder van Eelco. En dan? Dan zijn we bijna 8 maanden weg uit Nederland. Tijd om naar huis te gaan?

Nee! Hoewel we onze familie, vrienden, Nederlands eten en ons eigen huisje missen, blijven we toch nog even weg (aangemoedigd door het weer in Nederland). We gaan voor 6 a 7 weken naar Nieuw Zeeland!

• 03 November 2010 - 07:48

Hage:

Sowhee, daar zijn de alpen inderdaad maar heuveltjes bij! Ziet er weer bijzonder goed uit. Als je naar NZ gaat kan je misschien nog een figurantenrolletje in de Hobbit bemachtigen ;-)

Veel plezier,
    groetjes
    Hage

• 03 November 2010 - 08:21

Jorg:

Ik was al jaloers op julie trip, maar nu jullie ook nog 6 of 7 weken naar New-Zealand gaan, wordt het nog een beetje erger. Enjoy!

Groetjes, Jorg

• 03 November 2010 - 08:33

Bart:

Ha broer,

Wat toevallig; zie op de goedemorgen-foto Life of Pi liggen. Dat boek heb ik net uit!

Wat een schitterende foto's weer.

Leuk dat jullie met moeders op pad gaan in Thailand, veel plezier!

Groet,
    Bart

• 03 November 2010 - 08:51

Janneke:

Wow, wat een foto's weer! Nu ben ik wel wat gewend - jullie hebben de lat zelf hoog gelegd - maar dit rondje is echt top!
    Supergaaf ook dat jullie nog Nieuw Zeeland 'meepikken'. Hoewel ik het ook wel weer lang genoeg geweest vind, geef ik jullie groot gelijk. Nu eerst genieten van Mumbai! Liefs, Janneke

• 03 November 2010 - 09:23

Mars:

Was ik daar? Lijkt al weer zo lang geleden...
    Het was ook boven verwachting gezellig met jullie! ;-
    Lagen jullie buikprobleemjes aan het Laatste Avondmaal, toevallig?!!? Hoop dat het weer goed gaat?!?! XM

• 03 November 2010 - 09:25

Ingmar:

Mooi verhaal weer. Genot om te lezen.

Visum voor China vanuit NL is niet eenvoudig. Heb drie uur in de rij moeten staan voor aanvraag en zelfde tijd om het weer op te halen. Ga mid-Nov naar Azie, inclusief China.

Niet te laat terugkomen. Frans, Jeroen en ik willen weer een keer borrelen met je. Hebben een basis gelegd onlangs op zijn verjaardag.

• 03 November 2010 - 09:40

Hester:

Het was een hinkelende tijger natuurlijk! Duh... ;-)

Veel genoegen in Thailand en Nieuw Zeeland, waar het dan zomer is! Wat zal dat straks wennen zijn in de Hollandse winter (oh nee, niet aan denken nog).

Enjoy! Hester

• 03 November 2010 - 10:06

Armanda:

Onze berggeiten ;-p

Wat een gave foto's! En die olifant met dat watergespuit, heel leuk! Veel plezier nog de laatste maandjes en op de laatste bestemmingen!

x Armanda

• 03 November 2010 - 13:06

Florence:

Wow, top zeg die trekkings. Maar we hadden als echte berggeiten toch afgesproken nooit een warme douche te nemen in een berghut(dat was voor watjes,remember).
    Enjoy NZ, eindelijk een keer een land waar ik ook geweest ben. Tips nodig?! Haha.
    Tim mist jullie en trouwens, enne hij heeft WEL tijgers gezien. Blijdorp is so much better dan NEPAL. Haha, kus van MFT

• 03 November 2010 - 14:26

Loes:

ai ai ai dat ziet er allemaal weer heel erg smakelijk uit! zucht, dan is Nederland toch wel wat suffig, jullie hebben groot gelijk: gewoon lekker verder reizen!

zoen

• 03 November 2010 - 14:32

Marianne:

Je ziet er happy uit daar op die bergen, Annelies! Geniet van Mumbai en Thailand, hopelijk hebben jullie geen last van de overstromingen daar! xx

• 04 November 2010 - 15:32

Leontine:

Wow! Wat gaaf, ik ben jaloers!

Liefs Leontine

• 04 November 2010 - 19:47

Katja:

wat een zwaar leven toch dat reizen...en dan ook nog even op bezoek in nieuw zeeland...en ik maar hopen dat de wind goed waait in nederland en vietnam veel houtafval produceert. het verschil moet er wezen. mooie foto die met die slaapzak;-) wie weet tot in vietnam (je weet nooit) of in nl. Enjoy! katja

• 06 November 2010 - 17:55

Fred:

berggebied blijft toch altijd trekken mooi zo woest hoe moet dat in de winter zonder mijn buitenhuis maar goed vietnam komt al dichter bij nou jongens nog even volhouden doei

• 10 November 2010 - 18:33

Sarie:

Wat een prachtige reis maken jullie! Al die verschillende culturen,grootsheid van de natuur. Moeder Els vertrekt morgen ze heeft er zin in.Geniet samen.Hier veel regen en storm in dit koude kikkerland.Groetjes Sarie.

• 11 November 2010 - 06:44

Dennis En Anke:

Heej daar in het hooggebergte!!

Wat een supermooi verhaal om te lezen! We krijgen er helemaal zin in enne... dat adresje van dat guesthouse willen we wel hebben! klinkt helemaal leuk! ook die trackings, hoewel we misschien nog wat aan onze conditie, dan wel uitrusting moeten doen. We vonden het Abel Tasman Park al een afstand! ;-) OK, we zijn een stel aanstellers.

Jullie hebben ook nog wat moois voor de boeg in NZ, hoewel wij merken dat we al behoorlijk verwend zijn van onze voorgaande ervaringen. Het bevalt goed, maar we zien al wel weer uit naar Azie. Komt goed uit toch? Wij zien onze beide moeders vanaf begin december in Thailand, volgens mij lopen we jullie-met-moeder dan mis? Geniet ervan, en tot hoors!

PS, als jullie nog NZ tips nodig hebben... give a sign!

• 12 November 2010 - 10:15

Mariëtte:

Eindelijk op jullie weblog kunnen kijken, wauw wat een geweldige reis maken jullie!! Ik was zelf druk met afstuderen (joepie!) en voorbereiden van eigen reis naar Nieuw-Zeeland!! Gaan we elkaar ontmoeten (ergens tussen 21/11 en 14/12)? Zo niet lots of fun, Mariëtte (ex-collega)

• 23 November 2010 - 23:36

Nicole:

Gelukkig maar je verder weinig mee...hihi! Wat ontzettend cool allemaal!
    Hoe was Thailand? Veel plezier in Nieuw Zeeland!!